postheadericon Virksomhederne er utroværdige

Mere end hver anden forbrugere stoler ikke på de oplysninger som virksomhederne giver om deres produkter. Det viser en ny undersøgelse foretaget af analyseinstituttet I&A Research, som har spurgt 500 danskere om deres syn på vilkårene for at kunne foretage miljømæssigt og etisk bevidste valg, når de står i butikkerne med indkøbskurven.

På spørgsmålet, 'Man kan generelt stole på, at virksomheder fortæller sandheden om de varer de producerer, hvis de bliver spurgt om f.eks. dyrevelfærd og miljøbelastning', er det kun 15 procent af de adspurgte som stoler på, at virksomhederne fortæller sandheden. Hele 56 procent af forbrugerne stoler ikke på de oplysninger, virksomhederne selv kommer med.

Generelt synes forbrugerne, at de har for lidt viden om de forskellige varer i butikkerne - f.eks. om deres indhold af kemikalier og om de er produceret med børnearbejde - til at de kan træffe velovervejede valg. Det er kun 9 procent af forbrugerne, der synes, de har tilstrækkelig viden til at kunne vælge bevidst. Hele 71 procent synes, de ved for lidt.Forbrugernes manglende viden og virksomhedernes manglende troværdighed synes at give sig udtryk i, at kun 25 procent af forbrugerne synes, at de gennem deres indkøb har en reel indflydelse på, om produkterne er produceret på en måde, som er forsvarlig i forhold til f.eks miljøet og sundheden. Hele 46 procent mener, at de ikke har reel indflydelse.

- Tilsyneladende er der en betydelig afmagt hos mange forbrugere, som føler, at de har for lidt viden om de forskellige varer i butikkerne, men samtidig heller ikke tror på de oplysninger, som virksomhederne giver. Virksomhederne er alt for dårlige til at give reel information om deres produkter. Især skal virksomhederne blive bedre til også at give de oplysninger, som stiller deres produkter i mindre positivt lys, siger kampagneleder i Danmarks Aktive Forbrugere, Klaus Melvin Jensen.

Undersøgelsen er foretaget på vegne af Danmarks Aktive Forbrugere, Det Økologiske Råd og 92 gruppen.