postheadericon Katjes overtræder fødevarelovgivningen

I TV reklamer med supermodellen Heidi Klum og med vildledende udsagn som "Max 0.3g Fedt" direkte på slikposerne markedsfører slikproducenten Katjes deres slik produkter som særligt "fedt fattige".

Efter en anmeldelse fra Danmarks Aktive Forbrugere har Fødevarestyrelsen nu i en endelig afgørelse kendt markedsføringen ulovlig da den bl.a. overtræder Mærkningsbekendtgørelsen og den Europæiske Fødevareforordnings Artikel 16. Katjes har fået påbud om at stoppe vildledningen.

- Der er ikke mindre fedt i Katjes produkter end i andre tilsvarendeslikprodukter. Slik fra Katjes er nøjagtigt lige så usundt og fyldt med sukker som det meste andet slik. Men når Katjes benytter TV reklamer med en tynd supermodel og vildledning direkte på slikposerne skaber de et indtryk af at deres produkter er specielt fedtfattige og dermed sundere end andet slik, siger Kampagneleder Jeppe Juul fra Danmarks Aktive Forbrugere.

Anmeldelser fra Dannmarks Aktive Forbrugere har i det seneste år anmeldt ført til at fødevaremyndighederne har udstedt en række bøderog påbud. Bl.a. mod Actimel fra Danone som blev markedsført somsygdomsforebyggende.

- Katjes markedsføring er et usædvanligt groft eksempel på den type vildledning som bidrager til at skabe forvirring omkring de kostrådsom fx Motions- og Ernæringsrådet giver om at spare på sukkeret. Vi er glade for at fødevaremyndighederne nu har grebet ind og krævet produkterne trukket tilbage fra butikkerne, siger Jeppe Juul.