postheadericon Dansk Supermarked kender ikke varen

Dansk Supermarked ændrer nu den vildledende markedsføring af deres egen 'Æble Fruit Biscuits' fordi varen reelt indeholder rosiner i stedet for de friske æbler der vises på varens emballage. Ændringen kommer som en følge af en anmeldelse fra Aktive Forbrugere og foregriber et påbud fra fødevaremyndighederne.

'Æble Fruit Biscuits' er mærket med Dansk Supermarkeds 'Kend varen' varedeklaration, som benyttes på Dansk Supermarkeds egne varer. 'Kend Varen' og

er ifølge Dansk Supermarked selv "en fyldig, saglig og relevant forbrugerinformation".

- Vi er selvsagt glade for at Dansk Supermarked ændrer markedsføringen. Men det vækker en vis undren at den slags vildledning kan forekomme, især fordi varen er mærket med 'Kend Varen'. Men vi kan jo så konstatere, at Dansk Supermarked, i hvert fald i dette tilfælde, hverken kendte deres egen vare eller lovgivningen, siger Kenneth Rasmussen, kampagneleder fra Aktive Forbrugere.

 Anmeldelsen af Dansk supermarked til fødevaremyndighederne er en del af Aktive Forbrugeres løbende kampagne mod vildledning på fødevareområdet.

- Vi ser dagligt mange grove eksempler på ulovlig og vildledende markedsføring. Vi har anmeldt mange firmaer og produkter til fødevaremyndighederne. Også i fremtiden vil vi holde øje med om lovgivningen bliver overholdt, siger Kenneth Rasmussen.