postheadericon Fokus på giftrester i mandariner og clementiner

 Glædelig Jul - med sprøjtegiftrester i 97% af stikprøverne på clementiner og mandariner. 97% af de stikprøver, myndighederne har foretaget på ikke-økologiske clementiner og mandariner i 1999 og 2000, indeholdt sprøjtegiftrester. Ser man på indholdet af sprøjtegiftrester fra 1990 til 2000 har over 60% af samtlige undersøgte clementiner og mandariner indeholdt sprøjtegiftrester. Det kan ikke forventes, at det vil blive bedre i 2001.

Sammenslutningen af danske sprøjtegift-producenter - Dansk Planteværn advarede allerede i 1996 mod, at børn sutter på skrællen af konventionelle citrusfrugter.Disse - ellers væsentlige oplysninger - har producenter og importører af clementiner og mandariner valgt ikke at videregive til de danske forbrugere. Danmarks Aktive Forbrugere satte gennem Aktive Forbrugeres Mediefond fokus på problemet, ved at indrykke anti-reklamer i de danske aviser. Annoncen har været indrykket i MetroXpress mandag den 17. december 2001. Annoncen er blevet vist i Information mandag den. 17 december 2001. Takket være indbetaling af støttebidrag blev annoncen igen indrykket i MetroXpress 21-12-2001.

Aktive Forbrugeres Mediefond.

Reklamer og anden kommerciel kommunikation bliver stadig mere påtrængende og sofistikeret. I en ond spiral prøver virksomheder at råbe højere og højere for at få først vores opmærksomhed, og dernæst vores penge. Grænsen mellem løgn og reklame udviskes betydeligt i disse år. Der er brug for et modspil! Mediefonden arbejder for at fremme alternative informationer omkring produkter – specielt de informationer som producenter ikke giver forbrugerne. Mediefonden arbejder mod urimelig kommerciel markedsføring og for forbrugernes mulighed for at blive fri for kommercielle budskaber.

Mediefonden arbejder bl.a. for at:

Afsløre hulheden i livsstilsreklamer og branding af virksomheder. De få eksisterende reklameregler bliver overholdt. Fremme oplysning om mulighed for at fravælge reklamer. Synliggøre nye kommercielle invasioner af civilsamfundet.En af de væsentlig måder Mediefonden arbejder på er ved at markedsføre budskaber. Dette sker bl.a. ved at indrykke avisannoncer med alternative oplysninger om produkter, som virksomheder ikke selv er interesseret i kommer frem. Annoncer koster penge. Så betingelsen for at de kan blive indtrykket er, at Mediefonden modtager støtte fra almindelige forbrugere ved køb af annonce beviser.