postheadericon Clean Clothes Campaign Danmark

Aktive Forbrugere arbejder for et bedre og mere bæredygtigt forbrug, herunder et etisk og socialt bæredygtigt forbrug.

Aktive Forbrugere er derfor aktive i Clean Clothes Campaign Danmark (CCCDK), som arbejder for at forbedre vilkårene for tekstilarbejdere i udviklingslandene.

Langt det meste af det tøj som sælges i Danmark er produceret i lande som Kina, Thailand, Bangladesh og Tyrkiet. Alt for ofte under helt uanstændige forhold, med grov underbetaling af arbejderne, fx udgør arbejdslønnen som regel mindre end 3% af den pris, tøjet koster i de danske butikker. Derudover forekommer der ofte børnearbejde og direkte undertrykkelse af arbejderne og deres fagforeninger.

Aktive Forbrugere var sammen med bl.a. 3f og Mellemfolkeligt Samvirke med til at stifte CCCDK i 2007. CCCDK er en del af den internationale Clean Clothes Campaign som arbejder i 14 europæiske lande og samarbejder med et netværk på over 200 organisationer og fagforeninger i producentlandene.

postheadericon Aktivister appellerer til H&M om at støtte anstændig løn for tekstilarbejdere

Tekstilarbejder Barn CambodAktivister i en række europæiske lande aktionerer i denne uge foran H&M butikker og på sociale medier for at få den svenske modegigant til at støtte en forhøjelse af mindstelønnen for tekstilarbejdere i Cambodja.

Mindstelønnen for de Cambodjanske arbejdere er på 61 US$ om måneden. Det betyder at arbejderne er tvunget til at leve i dyb fattigdom med underernæring og elendig boligforhold. Over 90% af Cambodjas tekstilarbejdere er kvinder i alderen 18-35 og mange af dem har børn.

Læs mere…

 

postheadericon Juleaktioner oplyser om H&Ms sultelønninger

HM PriceTag 12122012 CPH 1 550Europæisk kampagne sætter i december fokus på de sultelønninger, der betales til de fattige Cambodjanske tekstilarbejdere, som syr tøj for H&M. Det sker med falske tøjmærker i butikkerne, facebook-kampagne og gadeaktioner med julemænd.

Forbrugerorganisationen Aktive Forbrugere er en del af kampagnen, som koordineres af den internationale Clean Clothes Campaign og som finder sted i mere end 10 lande, bl.a. Schweiz, Danmark, Sverige, Polen og Holland.

Lønnen for arbejderne i Cambodja er på 475 kr. om måneden, hvilket betyder at arbejderne ofte lider af underernæring. Alene I 2011 besvimede over 2400 arbejdere i Cambodja på grund af underernæring og overanstrengelse. Lønnen udgør normalt mellem 1 og 3% af prisen på tøjet i butikkerne.

Læs mere…

 

postheadericon Aktion mod H&Ms sultelønninger

HM Aktion 25102012 1 550Aktivister fra Aktive Forbrugere aktionerede torsdag den 25. oktober mod den svenske modegigant H&Ms butik på Kultorvet i København.

Aktionen er den del af en global kampagne som sætter fokus på de sultelønninger og elendige arbejdsforhold, som findes for de fattige Cambodjanske arbejdere som syr tøj for H&M.

Læs mere…

 

postheadericon De største modefirmaer betaler sultelønninger

Cambodia faintingsModefirmaerne H&M, Levis, GAP og Zara er målet for en international kampagne "No more Excuses", som med aktioner og oplysning forlanger anstændige løn og arbejdsforhold for de fattige Cambodjanske arbejdere som syr tøj for modefirmaerne.

Clean Clothes Campaign og den Cambodjanske fagforening Coalition of Cambodian Apparel Workers' Democratic Union (C.CWADU) sætter en særligt fokus på de masse-besvimelser, der sker på Cambodjanske fabrikker, som en følge af underernæring.

Læs mere…

 

postheadericon Ret til en løn man kan leve af

Cambodia Tribunal Tognoni 550Tribunalet "Leveløn og anstændige arbejdsforhold for Cambodianske tekstilarbejdere" sætter fokus på de elendig arbejds- og lønforhold i den Cambodianske tøjindustri.

Arbejdere, multinationale selskaber og andre interessentgrupper fremlagde den 5. og 6. februar i Phlom Phen overbevisende vidnesbyrd om problemerne foran et panel af 5 uafhængige ekspertdommere.

Læs mere…

 
Flere artikler...