postheadericon Juleaktioner oplyser om H&Ms sultelønninger

HM PriceTag 12122012 CPH 1 550Europæisk kampagne sætter i december fokus på de sultelønninger, der betales til de fattige Cambodjanske tekstilarbejdere, som syr tøj for H&M. Det sker med falske tøjmærker i butikkerne, facebook-kampagne og gadeaktioner med julemænd.

Forbrugerorganisationen Aktive Forbrugere er en del af kampagnen, som koordineres af den internationale Clean Clothes Campaign og som finder sted i mere end 10 lande, bl.a. Schweiz, Danmark, Sverige, Polen og Holland.

Lønnen for arbejderne i Cambodja er på 475 kr. om måneden, hvilket betyder at arbejderne ofte lider af underernæring. Alene I 2011 besvimede over 2400 arbejdere i Cambodja på grund af underernæring og overanstrengelse. Lønnen udgør normalt mellem 1 og 3% af prisen på tøjet i butikkerne.

Læs mere…

 

postheadericon Monopoler koster kassen

Det er ikke nogen hemmelighed at det er dyrt at være forbruger i Danmark. Faktisk er det langt dyrere end det burde være. Konkurrencen på det danske marked er nemlig alt for svag og priserne ligger derfor blandt de højeste i EU. Danmark bør være bedre til at gribe ind overfor fordyrende monopoler.

Læs mere…

 

postheadericon Buy Nothing Day – Den 24. november 2012

bndsanta 260Gem dankortet væk! Tag en dag fri fra forbrugsræset og reflekter over de miljømæssige og sociale konsekvenser af dit forbrug.

- "Som forbruger deltager man i Buy Nothing Day ved at undlade at købe noget – bare en enkelt dag. Det lyder simpelt, men for de fleste er det faktisk ret svært", siger Klaus Melvin Jensen kampagneleder i Aktive Forbrugere.

Læs mere…

 
Flere artikler...