postheadericon Coca Cola Light Lemon sagen

Danmarks Aktive Forbrugere (DAF) har anmeldt Coca-Cola til fødevaremyndighederne for vildledende markedsføring af produktet Coca-Cola Light Lemon. I første omgang fik DAF medhold, og Coca-Cola fik påbud om at stoppe den ulovlige markedsføring. Efterfølgende ændrede myndighederne deres afgørelse og trak påbudet tilbage. DAF anker nu afgørelsen da sagsbehandlingen har været useriøs.

Coca-Cola anmeldt.

DAF anmeldte den 24. januar 2003 Coca-Cola til Fødevareregion København for ulovlig og vildledende markedsføring af produktet Coca Cola Light Lemon. Coca-Cola startede 2003 med at lancere deres nye produkt, Coca-Cola Light Lemon, med en massiv markedsføringskampagne med TV-spots, billboard reklamer, Go-cards, smagsprøver etc. TV-reklamerne viste bl.a. friske citroner, som forsøgte at "hoppe ind" i den almindelige Coca-Cola Light, og efterfølgende ser man at kun citronskallen ligger tilbage udenfor flasken. I avisreklamen blev billeder af citroner kombineret med udtryk som "Et friskt pust". Problemet var bare at der ifølge ingredienslisten på Coca-Colas Light Lemon ikke indgik noget citron i produktet.

Til gengæld indeholdt det 3 surhedsregulerende stoffer og aroma. På denne baggrund anmeldte DAF Coca-Colas markedsføring til Fødevareregion København for vildledende markedsføring. Fødevareregion København undersøgte virksomhedens markedsføring og afgjorde den 11. februar 2003 at markedsføringen var ulovlig, da Coca-Cola ikke havde kunnet dokumentere, at Coca-Cola Light Lemon fik sin citronsmag fra citron. Coca-Cola fik påbud om øjeblikkeligt at stoppe deres reklamekampagne.

Hånden over store virksomheder.

Efterfølgende har Fødevareregion København den 5. marts 2003 modtaget et brev fra Coca-Cola, hvor virksomheden siger at Coca-Cola Light Lemon alligevel indeholder citron - uanset at det ikke står i ingredienslisten - og at loven dermed er overholdt. Uden at insistere på nogen egentlig dokumentation eller foretage en egentlig kontrol, har Fødevareregion København så den 7. marts ændret deres afgørelse og trukket deres påbud tilbage.

- "Fødevareregionen har ikke behandlet sagen seriøst. Tilsyneladende har de bare haft travlt med at få sagen væk fra deres eget skrivebord. Når Fødevareregionen modtager en sådan anmeldelse bliver de nødt til reelt at kontrollere, hvad produktet rent faktisk indeholder og i hvilke mængder og derefter se på om citron smagen kommer fra citron eller fra tilsatte syrer og aromastoffer, og det har de ikke gjort", siger Kampagneleder Jeppe Juul fra DAF. DAF anker nu sagen til Direktøren for Fødevaredirektoratet for at få en seriøs behandling af sagen..