postheadericon Forbrugernes Hus og McDonald's

Statens Forbrugernes hus har for 125.000 kr. udarbejdet magasinet "MÆT" for burgerkæden McDonald's. Magasinet omhandler sund ernæring og McDonald's.

- "Magasinet kommer som en del af McDonald's forsøg på at relancere sig som mere sund fastfood kæde, og dermed er en statslig institution en del af en kommerciel markedsføringskampagne, der skal fastholde kunder til en kæde der har ernæret sig ved at gøre mennesker fede", siger Kampagneleder Jeppe Juul fra Danmarks Aktive Forbrugere (DAF). 

Udsnit af magasinet "MÆT"

DAF mener at Forbrugernes Hus helt unødvendigt går ind og legitimerer McDonald's som sådan og deres produkter, ligesom de også tidligere har gjort det i McDonalds reklameavis.

- "Sidste gang McDonald's indledte en større markedsføringskampagne lavede de omfattende hærværk mod offentlig ejendom. Denne gang får de hjælp af staten til at holde på deres kunder. Således bliver forbrugerne ikke rådet til selv at lave mere sund mad, men i stedet købe nogle af de nye produkter McDonald's har lanceret i deres nye kampagne", siger Jeppe Juul. Forbrugernes Hus har til opgave at rådgive og vejlede forbrugerne, bl.a. til at træffe nogle sunde fødevarevalg. DAF mener ikke at Forbrugernes Hus lever op til dette ved at legitimere McDonald's markedsføringskampagne, og ved at lede forbrugerne fra et McDonalds produkt til et andet.

- "Hvis McDonalds vil gøre noget reelt for at sælge mere sunde produkter, kunne de passende starte med at komme de mængder grønt i deres produkter som er afbilledet på deres farvestrålende reklamebilleder af deres produkter", siger Jeppe Juul.

Magasinet "MÆT" kan downloades i (PDF format) via McDonald Danmarks hjemmeside - [Klik her]
Forbrugernes Hus - www.forbrug.dk