postheadericon Meget sukker... mindre frugt

For et år siden blev Nikoline anmeldt for at vildlede med deres slogan "mindre sukker- mere frugt", fordi sodavands produkterne ikke indeholdt mindre sukker end andre sodavand. Nu anmelder Danmarks Aktive Forbrugere et af de nyere Nikoline produkter fordi produktet indeholder usædvanlig lidt frugt.

Flotte billeder af hindbær og melon pryder den nye Nikoline sodavand. Men indholdet halter betydeligt bagefter. Der er kun 1% af henholdsvis hindbær og melon i produktet, mens der er betydeligt mere æble og druesaft i produktet, der også er tilsat aromastoffer.

- "Det er klart ulovligt at bruge store billedillustrationer af frugt når det er ganske åbenlyst at smagen ikke kommer fra disse frugter men fra aromastoffer", siger Kampagneleder Jeppe Juul fra Danmarks Aktive Forbrugere.

- "Melonsaft bidrager meget beskedent smagsmæssigt til et produkt, og i sodavand skal man op på ca. 20 % ren hindbærsaft for at produktet smagsmæssigt hænger sammen, så der er ingen grund til at tro at smagen i produktet stammer fra noget naturligt", fortsætter Jeppe Juul.

Produktet indgår i produktserien "Nikoline", der siden slutningen af 1970 erne har været produceret af Royal Unibrew (tidl. Faxe) og markedsført under sloganet "Mere frugt – Mindre sukker". Sidste del af sloganet er blevet kendt ulovligt da det faktisk ikke indeholdt mindre sukker end andre produkter, hvorfor koncernen ifølge deres hjemmeside har besluttet sig for at fokusere deres markedsføring omkring at serien "indeholder mere frugt og ikke er tilsat farvestoffer".

- "Det er pinligt at en virksomhed at Royal Unibrews størrelse gentagne gange bliver taget i lovovertrædelser i markedsføringen af de samme produkter. Det lugter af velovervejet ligegyldighed", slutter Jeppe Juul. Danmarks Aktive Forbrugere afventer nu at myndighederne stopper den ulovlige markedsføring