postheadericon DBU promoverer fast-food

Dansk Boldspil Union (DBU) hjælper Mcdonalds med at sælge fast-food til børn. Konkret afholder DBU fra den 20. august til 17. september 'McDonalds Fodbold Cup' som er en turnering for6-10 årige drenge og piger over hele landet. Ud over at lægge navn til turneringen leverer McDonald's også trylleshows med den kommercielle klovn Ronald McDonald.

Dette er direkte modstrid med DBUs eget værdigrundlag for børne- og ungdomsfodbold som bl.a. siger Det er vigtigt at spise sundt og at det mest fedtholdige mad ikke bør forefindes i sportsklubber (1).

Danmarks Aktive Forbrugere (DAF) er stærkt kritisk over for DBUs sponsorerings politik..

- "Det er klart at en virksomhed som McDonald's har en interesse i få deres produkter markedsført i forbindelse med sunde aktiviteter som børnefodbold. Men det er uforståeligt at DBU – i strid med deres eget værdigrundlag - lader deres børneturnering bliver sponsoreret af en fastfood kæde", siger Klaus Melvin

Det er vigtigt at spise sundt. Enhver fodboldklub, hvor der er adgang til at købe mad, bør derfor nøje overveje, hvilket udvalg der findes. Der bør til enhvertid være mulighed for at købe sund kost, ligesom det mest fedtholdige mad ikke bør forefindes i en sportsklub.

- DBUs værdigrundlag 2006

Ifølge Motions- og Ernæringsrådet spiller fast-food og sodavand en væsentlig rolle for forekomsten af overvægt og fedme blandt børn og unge (2). Samtidigt er børn er udsat for et 'markedsførings pres' fra producenter at slik, sodavand og fastfood, hvorfor Motions- og Ernæringsrådet anbefaler at fødevareindustrien påtager sig et ansvar så de med hensyn til deres markedsføring fremmer forbruget af sunde produkter og reducere forbruget af produkter der kan virke fedende (3).

Ligeledes viser en ny undersøgelse fra Institute of Medicine, Washington DC, "Food Marketing to Children and Youth: Threat or Opportunity" påviser en klar sammenhæng mellem overvægtige børn og den måde usunde fødevarer markedsføres på (4).

- Fodbold forbindes normalt med sund levevis og kan spille en vigtig rolle i kampen mod overvægt blandt børn. Men når DBU inviterer Ronald McDonald helt ind i klubhuset så bidrager de i stedet til den voksende fedmeepidemi, siger Klaus Melvin Jensen.

Danmarks Aktive Forbrugere har nu skrevet til DBUs formand Allan Hansen og krævet at DBU seriøst overvejer at ændre deres sponsorerings politik.

Klik her og læs brevet til DBUs formand Allan Hansen (PDF-Format).

Klik her For DBUs værdigrundlag for børn- og ungdomsfodbold.

Klik her for DBUs hjemmeside om McDonalds fodbold cup.

Klik her for McDonalds hjemmeside om McDonalds fodbold cup.

(1) Holdninger og Handlinger (DBUs holdningshæfte 2006)
(2) Ernæringsrådet, Nyhedsbrev no 1, 2004.
(3) Ernæringsrådet: Den Danske fedmeepidemi – Oplæg til en forbyggelsesindsats, 2003. 
(4) McGinnis JM, Gootman JA, Kraak VI, eds. Food marketing to children and youth: threat or opportunity? Washington, D.C.: National Academies Press, 2006. Undersøgelsen er udarbejde for US Congress.